Kommunens klimatmål är:
- klimatneutralitet år 2040
- fossilfri kommun år 2030
Nuläge
Mellan år 2019 och 2020, minskade utsläppen från transporter med 10 procent. Siffrorna är troligen påverkade av pandemin och fortsatta åtgärder är viktiga. Med årliga minskningar i den storleken når vi målet men då måste samhällets alla aktörer arbeta ännu mer tillsammans för att ställa om.
Klimatpåverkan från uppvärmning har en minskande trend, arbetsmaskiners klimatpåverkande utsläpp har en ökande trend. Klimatpåverkan från industrin minskar något medan klimatpåverkan från jordbrukets energianvändning är oförändrad.
Målet att senast år 2040 inte ha några nettoutsläpp av växthusgaser till atmosfären och därefter uppnå negativa utsläpp innebär att senast år 2040 ska utsläppen av växthusgaser vara minst 85 procent lägre än vad utsläppen var år 1990. Resterande utsläpp ned till noll kan vi uppnå genom kompletterande åtgärder. Målet omfattar all klimatpåverkan som kommunkoncernen, verksamheter och invånarna i Strängnäs orsakar även om utsläppen sker på andra ställen i Sverige eller övriga världen.
De territoriella utsläppen minskade år 2020 med sex procent som en direkt konsekvens av att utsläppen från transporter minskade under samma år. År 2021 ökade klimatutsläppen inom kommungränsen något igen. För de konsumtionsbaserade utsläppen finns inte lika uppdaterade siffror men den senaste statistiken tyder på att de är fyra gånger större än de territoriella.
Utmaningar
Bygg och anläggning står för en stor del av klimatpåverkan. Kommunens rådighet över medborgarnas konsumtionsmönster är begränsad.
Andelen fossiloberoende bilar ökar. För att fasa ut samtliga fossilbilar till år 2030 krävs en minskning nio gånger högre än 2022. Åtgärder som ökad inblandning av fossilfria drivmedel i bensin och diesel och konvertering av befintliga bilar är också nödvändiga.
Kommunen kan arbeta för minska antalet körda mil hos invånare och förbättra tillgången till fossilfria drivmedel.
En högre andel av tillkommande bebyggelse i stationsnära lägen är en viktig åtgärd.
En taktfast tabell med 15-minuterstrafik är viktigt för att busstrafiken ska bli mer konkurrenskraftig. Insatser för att höja marknadsandelen för tåg och buss mot Södertälje-Stockholm bör undersökas.
För att hålla oss inom vår koldioxidbudget krävs en årlig minskning av utsläppen om 14 procent.