Statistik om fordon tillhandahålls av Trafikanalys och Strängnäs uppgifter är hämtade därifrån. Uppgifterna baseras på Transportstyrelsens vägtrafikregister över samtliga fordon som är registrerade i Sverige.
Personbilar per drivmedel
Indikator SE. 21. 2Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (stycken) |
---|---|---|---|
0 |
Totalt |
2013 |
16987 |
1 |
Totalt |
2014 |
17352 |
2 |
Totalt |
2015 |
17634 |
3 |
Totalt |
2016 |
18037 |
4 |
Totalt |
2017 |
18494 |
5 |
Totalt |
2018 |
18757 |
6 |
Totalt |
2019 |
19045 |
7 |
Totalt |
2020 |
19535 |
8 |
Totalt |
2021 |
19804 |
9 |
Totalt |
2022 |
20016 |
10 |
Totalt |
2023 |
20126 |
11 |
Bensin |
2013 |
11765 |
12 |
Bensin |
2014 |
11485 |
13 |
Bensin |
2015 |
11123 |
14 |
Bensin |
2016 |
10900 |
15 |
Bensin |
2017 |
10644 |
16 |
Bensin |
2018 |
10461 |
17 |
Bensin |
2019 |
10294 |
18 |
Bensin |
2020 |
10377 |
19 |
Bensin |
2021 |
10139 |
20 |
Bensin |
2022 |
9996 |
21 |
Bensin |
2023 |
9830 |
22 |
Diesel |
2013 |
4118 |
23 |
Diesel |
2014 |
4703 |
24 |
Diesel |
2015 |
5266 |
25 |
Diesel |
2016 |
5870 |
26 |
Diesel |
2017 |
6478 |
27 |
Diesel |
2018 |
6799 |
28 |
Diesel |
2019 |
7025 |
29 |
Diesel |
2020 |
7159 |
30 |
Diesel |
2021 |
7168 |
31 |
Diesel |
2022 |
6923 |
32 |
Diesel |
2023 |
6715 |
33 |
El |
2013 |
2 |
34 |
El |
2014 |
2 |
35 |
El |
2015 |
6 |
36 |
El |
2016 |
15 |
37 |
El |
2017 |
26 |
38 |
El |
2018 |
46 |
39 |
El |
2019 |
98 |
40 |
El |
2020 |
201 |
41 |
El |
2021 |
409 |
42 |
El |
2022 |
703 |
43 |
El |
2023 |
1038 |
44 |
Elhybrider |
2013 |
170 |
45 |
Elhybrider |
2014 |
213 |
46 |
Elhybrider |
2015 |
254 |
47 |
Elhybrider |
2016 |
323 |
48 |
Elhybrider |
2017 |
413 |
49 |
Elhybrider |
2018 |
526 |
50 |
Elhybrider |
2019 |
678 |
51 |
Elhybrider |
2020 |
746 |
52 |
Elhybrider |
2021 |
874 |
53 |
Elhybrider |
2022 |
1011 |
54 |
Elhybrider |
2023 |
1082 |
55 |
Laddhybrider |
2013 |
1 |
56 |
Laddhybrider |
2014 |
7 |
57 |
Laddhybrider |
2015 |
18 |
58 |
Laddhybrider |
2016 |
33 |
59 |
Laddhybrider |
2017 |
65 |
60 |
Laddhybrider |
2018 |
105 |
61 |
Laddhybrider |
2019 |
162 |
62 |
Laddhybrider |
2020 |
282 |
63 |
Laddhybrider |
2021 |
465 |
64 |
Laddhybrider |
2022 |
661 |
65 |
Laddhybrider |
2023 |
765 |
66 |
Etanol |
2013 |
873 |
67 |
Etanol |
2014 |
875 |
68 |
Etanol |
2015 |
895 |
69 |
Etanol |
2016 |
820 |
70 |
Etanol |
2017 |
801 |
71 |
Etanol |
2018 |
753 |
72 |
Etanol |
2019 |
722 |
73 |
Etanol |
2020 |
702 |
74 |
Etanol |
2021 |
685 |
75 |
Etanol |
2022 |
657 |
76 |
Etanol |
2023 |
633 |
77 |
Gas |
2013 |
57 |
78 |
Gas |
2014 |
66 |
79 |
Gas |
2015 |
71 |
80 |
Gas |
2016 |
75 |
81 |
Gas |
2017 |
66 |
82 |
Gas |
2018 |
66 |
83 |
Gas |
2019 |
65 |
84 |
Gas |
2020 |
68 |
85 |
Gas |
2021 |
64 |
86 |
Gas |
2022 |
64 |
87 |
Gas |
2023 |
62 |
88 |
Övriga |
2013 |
1 |
89 |
Övriga |
2014 |
1 |
90 |
Övriga |
2015 |
1 |
91 |
Övriga |
2016 |
1 |
92 |
Övriga |
2017 |
1 |
93 |
Övriga |
2018 |
1 |
94 |
Övriga |
2019 |
1 |
95 |
Övriga |
2020 |
0 |
96 |
Övriga |
2021 |
0 |
97 |
Övriga |
2022 |
1 |
98 |
Övriga |
2023 |
1 |
Kommentar
Antalet personbilar som är registrerade i Strängnäs kommun ökar, och det är fortfarande främst bensin- och dieselbilar som finns i kommunen. Över åren har mängden bensinbilar minskat, och elbilar, laddhydrider och elhybrider har stadigt ökat. Utfasningstakten av fossilberoende bilar behöver dock öka.