Statistik om fordon tillhandahålls av Trafikanalys och Strängnäs uppgifter är hämtade därifrån. Uppgifterna baseras på Transportstyrelsens vägtrafikregister över samtliga fordon som är registrerade i Sverige.
Personbilar per drivmedel
Indikator SE. 21. 2| Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (stycken) |
|---|---|---|---|
|
0 |
Totalt |
2013 |
16987 |
|
1 |
Totalt |
2014 |
17352 |
|
2 |
Totalt |
2015 |
17634 |
|
3 |
Totalt |
2016 |
18037 |
|
4 |
Totalt |
2017 |
18494 |
|
5 |
Totalt |
2018 |
18757 |
|
6 |
Totalt |
2019 |
19045 |
|
7 |
Totalt |
2020 |
19535 |
|
8 |
Totalt |
2021 |
19804 |
|
9 |
Totalt |
2022 |
20016 |
|
10 |
Totalt |
2023 |
20126 |
|
11 |
Totalt |
2024 |
20358 |
|
12 |
Bensin |
2013 |
11765 |
|
13 |
Bensin |
2014 |
11485 |
|
14 |
Bensin |
2015 |
11123 |
|
15 |
Bensin |
2016 |
10900 |
|
16 |
Bensin |
2017 |
10644 |
|
17 |
Bensin |
2018 |
10461 |
|
18 |
Bensin |
2019 |
10294 |
|
19 |
Bensin |
2020 |
10377 |
|
20 |
Bensin |
2021 |
10139 |
|
21 |
Bensin |
2022 |
9996 |
|
22 |
Bensin |
2023 |
9830 |
|
23 |
Bensin |
2024 |
9677 |
|
24 |
Diesel |
2013 |
4118 |
|
25 |
Diesel |
2014 |
4703 |
|
26 |
Diesel |
2015 |
5266 |
|
27 |
Diesel |
2016 |
5870 |
|
28 |
Diesel |
2017 |
6478 |
|
29 |
Diesel |
2018 |
6799 |
|
30 |
Diesel |
2019 |
7025 |
|
31 |
Diesel |
2020 |
7159 |
|
32 |
Diesel |
2021 |
7168 |
|
33 |
Diesel |
2022 |
6923 |
|
34 |
Diesel |
2023 |
6715 |
|
35 |
Diesel |
2024 |
6563 |
|
36 |
El |
2013 |
2 |
|
37 |
El |
2014 |
2 |
|
38 |
El |
2015 |
6 |
|
39 |
El |
2016 |
15 |
|
40 |
El |
2017 |
26 |
|
41 |
El |
2018 |
46 |
|
42 |
El |
2019 |
98 |
|
43 |
El |
2020 |
201 |
|
44 |
El |
2021 |
409 |
|
45 |
El |
2022 |
703 |
|
46 |
El |
2023 |
1038 |
|
47 |
El |
2024 |
1272 |
|
48 |
Elhybrider |
2013 |
170 |
|
49 |
Elhybrider |
2014 |
213 |
|
50 |
Elhybrider |
2015 |
254 |
|
51 |
Elhybrider |
2016 |
323 |
|
52 |
Elhybrider |
2017 |
413 |
|
53 |
Elhybrider |
2018 |
526 |
|
54 |
Elhybrider |
2019 |
678 |
|
55 |
Elhybrider |
2020 |
746 |
|
56 |
Elhybrider |
2021 |
874 |
|
57 |
Elhybrider |
2022 |
1011 |
|
58 |
Elhybrider |
2023 |
1082 |
|
59 |
Elhybrider |
2024 |
1179 |
|
60 |
Laddhybrider |
2013 |
1 |
|
61 |
Laddhybrider |
2014 |
7 |
|
62 |
Laddhybrider |
2015 |
18 |
|
63 |
Laddhybrider |
2016 |
33 |
|
64 |
Laddhybrider |
2017 |
65 |
|
65 |
Laddhybrider |
2018 |
105 |
|
66 |
Laddhybrider |
2019 |
162 |
|
67 |
Laddhybrider |
2020 |
282 |
|
68 |
Laddhybrider |
2021 |
465 |
|
69 |
Laddhybrider |
2022 |
661 |
|
70 |
Laddhybrider |
2023 |
765 |
|
71 |
Laddhybrider |
2024 |
998 |
|
72 |
Etanol |
2013 |
873 |
|
73 |
Etanol |
2014 |
875 |
|
74 |
Etanol |
2015 |
895 |
|
75 |
Etanol |
2016 |
820 |
|
76 |
Etanol |
2017 |
801 |
|
77 |
Etanol |
2018 |
753 |
|
78 |
Etanol |
2019 |
722 |
|
79 |
Etanol |
2020 |
702 |
|
80 |
Etanol |
2021 |
685 |
|
81 |
Etanol |
2022 |
657 |
|
82 |
Etanol |
2023 |
633 |
|
83 |
Etanol |
2024 |
600 |
|
84 |
Gas |
2013 |
57 |
|
85 |
Gas |
2014 |
66 |
|
86 |
Gas |
2015 |
71 |
|
87 |
Gas |
2016 |
75 |
|
88 |
Gas |
2017 |
66 |
|
89 |
Gas |
2018 |
66 |
|
90 |
Gas |
2019 |
65 |
|
91 |
Gas |
2020 |
68 |
|
92 |
Gas |
2021 |
64 |
|
93 |
Gas |
2022 |
64 |
|
94 |
Gas |
2023 |
62 |
|
95 |
Gas |
2024 |
67 |
|
96 |
Övriga |
2013 |
1 |
|
97 |
Övriga |
2014 |
1 |
|
98 |
Övriga |
2015 |
1 |
|
99 |
Övriga |
2016 |
1 |
|
100 |
Övriga |
2017 |
1 |
|
101 |
Övriga |
2018 |
1 |
|
102 |
Övriga |
2019 |
1 |
|
103 |
Övriga |
2020 |
0 |
|
104 |
Övriga |
2021 |
0 |
|
105 |
Övriga |
2022 |
1 |
|
106 |
Övriga |
2023 |
1 |
|
107 |
Övriga |
2024 |
2 |
Kommentar
Antalet personbilar som är registrerade i Strängnäs kommun ökar, och det är fortfarande främst bensin- och dieselbilar som finns i kommunen. Över åren har mängden bensinbilar minskat, och elbilar, laddhydrider och elhybrider har stadigt ökat. Utfasningstakten av fossilberoende bilar behöver dock öka.