Den ekonomiska standarden för hushållen har ökat de senaste åren, men det är inte jämt fördelat mellan olika grupper. För att göra jämförelser av disponibel inkomst mellan olika typer av hushåll används en metod som sätter hushållets totala disponibla inkomst i relation till hushållets sammansättning av vuxna och barn. Disponibel inkomst avser summan av samtliga hushållsmedlemmars alla skattepliktiga och skattefria inkomster minus skatt och övriga negativa transfereringar (exempelvis återbetalt studielån). Låg ekonomisk standard avser andelen personer som lever i hushåll vars ekonomiska standard är mindre än 60 procent av medianvärdet för riket.
Äldre med låg ekonomisk standard
Mål 1 Ingen fattigdom
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (%) |
---|---|---|---|
0 |
Strängnäs |
2011 |
10 |
1 |
Strängnäs |
2012 |
9 |
2 |
Strängnäs |
2013 |
8 |
3 |
Strängnäs |
2014 |
9 |
4 |
Strängnäs |
2015 |
10 |
5 |
Strängnäs |
2016 |
10 |
6 |
Strängnäs |
2017 |
10 |
7 |
Strängnäs |
2018 |
9 |
8 |
Strängnäs |
2019 |
10 |
9 |
Strängnäs |
2020 |
8 |
10 |
Strängnäs |
2021 |
10 |
11 |
Riket |
2011 |
13 |
12 |
Riket |
2012 |
13 |
13 |
Riket |
2013 |
12 |
14 |
Riket |
2014 |
13 |
15 |
Riket |
2015 |
15 |
16 |
Riket |
2016 |
15 |
17 |
Riket |
2017 |
15 |
18 |
Riket |
2018 |
14 |
19 |
Riket |
2019 |
15 |
20 |
Riket |
2020 |
13 |
21 |
Riket |
2021 |
15 |
22 |
Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel) |
2011 |
15,8254 |
23 |
Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel) |
2012 |
14,9048 |
24 |
Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel) |
2013 |
13,6349 |
25 |
Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel) |
2014 |
15,4762 |
26 |
Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel) |
2015 |
17,6032 |
27 |
Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel) |
2016 |
16,4762 |
28 |
Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel) |
2017 |
17,0794 |
29 |
Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel) |
2018 |
15,7302 |
30 |
Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel) |
2019 |
16,3333 |
31 |
Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel) |
2020 |
13,9048 |
32 |
Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel) |
2021 |
16,3016 |
33 |
Södermanlands läns kommuner (ovägt medel) |
2011 |
11,7778 |
34 |
Södermanlands läns kommuner (ovägt medel) |
2012 |
10,8889 |
35 |
Södermanlands läns kommuner (ovägt medel) |
2013 |
10 |
36 |
Södermanlands läns kommuner (ovägt medel) |
2014 |
11,7778 |
37 |
Södermanlands läns kommuner (ovägt medel) |
2015 |
13,5556 |
38 |
Södermanlands läns kommuner (ovägt medel) |
2016 |
13,1111 |
39 |
Södermanlands läns kommuner (ovägt medel) |
2017 |
13,8889 |
40 |
Södermanlands läns kommuner (ovägt medel) |
2018 |
12,8889 |
41 |
Södermanlands läns kommuner (ovägt medel) |
2019 |
13,6667 |
42 |
Södermanlands läns kommuner (ovägt medel) |
2020 |
11,3333 |
43 |
Södermanlands läns kommuner (ovägt medel) |
2021 |
14 |
Kommentar
Nuläge i Strängnäs
Strängnäs kommun har haft en lägre andel äldre med låg ekonomisk standard än riket och Södermanlands läns kommuner under hela perioden 2011-2021. Ingen tydlig ökning eller minskning kan ses under perioden.
Om indikatorn
Eftersom måttet ekonomisk standard är relativ till alla i riket betyder det inte att personerna är fattiga och inte kan betala sina omkostnader, så som måttet låg inkomststandard. Internationellt används begreppet at risk of poverty (Eurostat), alltså att de löper risk för relativ fattigdom.