Tanken med ekonomiskt bistånd är att det ska vara ett tillfälligt ekonomiskt stöd vid kortare perioder, men för många som inte kommer in på arbetsmarknaden har försörjningsstöd blivit det enda möjliga försörjningsalternativet. Ett långvarigt biståndsmottagande innebär både försämrad livskvalitet för individen och ökade kostnader för samhället.
Vuxna med långvarigt ekonomiskt bistånd
Mål 1 Ingen fattigdom
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (%) |
---|---|---|---|
0 |
Södermanlands läns kommuner (ovägt medel) |
2010 |
1,5 |
1 |
Södermanlands läns kommuner (ovägt medel) |
2011 |
1,6 |
2 |
Södermanlands läns kommuner (ovägt medel) |
2012 |
1,3 |
3 |
Södermanlands läns kommuner (ovägt medel) |
2013 |
1,4 |
4 |
Södermanlands läns kommuner (ovägt medel) |
2014 |
1,4 |
5 |
Södermanlands läns kommuner (ovägt medel) |
2015 |
1,4 |
6 |
Södermanlands läns kommuner (ovägt medel) |
2016 |
1,4 |
7 |
Södermanlands läns kommuner (ovägt medel) |
2017 |
1,4 |
8 |
Södermanlands läns kommuner (ovägt medel) |
2018 |
1,6 |
9 |
Södermanlands läns kommuner (ovägt medel) |
2019 |
1,7 |
10 |
Södermanlands läns kommuner (ovägt medel) |
2020 |
2,0 |
11 |
Södermanlands läns kommuner (ovägt medel) |
2021 |
1,7 |
12 |
Södermanlands läns kommuner (ovägt medel) |
2022 |
1,4 |
13 |
Södermanlands läns kommuner (ovägt medel) |
2023 |
1,4 |
Kommentar
Nuläge i Strängnäs
Jämfört med hela Sverige har Strängnäs en liten andel invånare med långvarigt ekonomiskt bistånd, och mellan 2021 och 2022 minskade andelen ytterligare. Strängnäs ligger på samma nivå som medelvärdet för kommungruppen Pendlingskommuner nära större stad.
Om statistiken
Indikatorn visar vuxna biståndsmottagare med långvarigt ekonomiskt bistånd under året dividerat med det totala antalet vuxna biståndsmottagare under året. För att biståndet ska räknas som långvarigt ska personen få ekonomiskt bistånd 10-12 månader av året.