Gå direkt till sidans innehåll

Vuxna med långvarigt ekonomiskt bistånd

Symbolen för målet ingen fattigdom
Mål 1 Ingen fattigdom
Indikator SE. 1. 4

Tanken med ekonomiskt bistånd är att det ska vara ett tillfälligt ekonomiskt stöd vid kortare perioder, men för många som inte kommer in på arbetsmarknaden har försörjningsstöd blivit det enda möjliga försörjningsalternativet. Ett långvarigt biståndsmottagande innebär både försämrad livskvalitet för individen och ökade kostnader för samhället.

Andel vuxna biståndsmottagare med långvarigt ekonomiskt bistånd

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)

0

Strängnäs

2010

1,4

1

Strängnäs

2011

1,6

2

Strängnäs

2012

1,4

3

Strängnäs

2013

1,1

4

Strängnäs

2014

1,2

5

Strängnäs

2015

1,0

6

Strängnäs

2016

1,0

7

Strängnäs

2017

0,9

8

Strängnäs

2018

0,9

9

Strängnäs

2019

1,3

10

Strängnäs

2020

1,5

11

Strängnäs

2021

0,9

12

Strängnäs

2022

0,8

13

Strängnäs

2023

0,8

14

Riket

2011

1,4

15

Riket

2012

1,4

16

Riket

2013

1,4

17

Riket

2015

1,3

18

Riket

2016

1,3

19

Riket

2017

1,2

20

Riket

2018

1,2

21

Riket

2019

1,3

22

Riket

2020

1,3

23

Riket

2021

1,3

24

Riket

2022

1,1

25

Riket

2023

1,0

26

Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel)

2010

1,0

27

Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel)

2011

1,1

28

Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel)

2012

0,9

29

Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel)

2013

1,0

30

Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel)

2014

0,9

31

Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel)

2015

0,9

32

Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel)

2016

0,8

33

Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel)

2017

0,9

34

Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel)

2018

0,9

35

Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel)

2019

1,0

36

Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel)

2020

1,0

37

Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel)

2021

1,0

38

Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel)

2022

0,8

39

Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel)

2023

0,8

40

Södermanlands läns kommuner (ovägt medel)

2010

1,5

41

Södermanlands läns kommuner (ovägt medel)

2011

1,6

42

Södermanlands läns kommuner (ovägt medel)

2012

1,3

43

Södermanlands läns kommuner (ovägt medel)

2013

1,4

44

Södermanlands läns kommuner (ovägt medel)

2014

1,4

45

Södermanlands läns kommuner (ovägt medel)

2015

1,4

46

Södermanlands läns kommuner (ovägt medel)

2016

1,4

47

Södermanlands läns kommuner (ovägt medel)

2017

1,4

48

Södermanlands läns kommuner (ovägt medel)

2018

1,6

49

Södermanlands läns kommuner (ovägt medel)

2019

1,7

50

Södermanlands läns kommuner (ovägt medel)

2020

2,0

51

Södermanlands läns kommuner (ovägt medel)

2021

1,7

52

Södermanlands läns kommuner (ovägt medel)

2022

1,4

53

Södermanlands läns kommuner (ovägt medel)

2023

1,4

Datakälla: Socialstyrelsen

Kommentar

Nuläge i Strängnäs

Jämfört med hela Sverige har Strängnäs en liten andel invånare med långvarigt ekonomiskt bistånd, och mellan 2021 och 2022 minskade andelen ytterligare. Strängnäs ligger på samma nivå som medelvärdet för kommungruppen Pendlingskommuner nära större stad.

Om statistiken

Indikatorn visar vuxna biståndsmottagare med långvarigt ekonomiskt bistånd under året dividerat med det totala antalet vuxna biståndsmottagare under året. För att biståndet ska räknas som långvarigt ska personen få ekonomiskt bistånd 10-12 månader av året.

Uppdaterad: 2024-12-04