Cykling är ett hållbart trafikslag som idag beräknas förhindra en mängd dödsfall och sjukdomsfall i Sverige. Nationellt finns miljömål om att andelen transporter med cykel ska öka. Längden cykelväg är en central faktor för att främja resande med cykel.
Cykelväg i kommunen
Mål 11 Hållbara städer och samhällen
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (meter/invånare) |
---|---|---|---|
0 |
Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel) |
2012 |
1,46 |
1 |
Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel) |
2013 |
1,54 |
2 |
Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel) |
2014 |
1,49 |
3 |
Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel) |
2015 |
1,64 |
4 |
Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel) |
2016 |
2,01 |
5 |
Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel) |
2017 |
2,17 |
6 |
Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel) |
2018 |
2,39 |
7 |
Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel) |
2019 |
2,57 |
8 |
Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel) |
2020 |
2,69 |
9 |
Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel) |
2021 |
2,77 |
10 |
Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel) |
2022 |
2,85 |
11 |
Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel) |
2023 |
3,05 |
Kommentar
Nuläge i Strängnäs
Jämfört med alla kommuner i Sverige har Strängnäs kommun varken lång eller kort cykelväg per invånare utan hamnar på en medelnivå. Cykelvägen ökade markant mellan åren 2017 och 2018, vilket troligtvis beror på kartläggning och att det registrerades i NVDB-databasen då. Sedan dess har cykelvägen per invånare minskat, alltså har cykelvägar inte byggts till i takt med befolkningsökningen. Medelvärdet för cykelväg per invånare i pendlingskommuner är på en något högre nivå än i Strängnäs.