Gå direkt till sidans innehåll

Cykelväg i kommunen

Symbolen för målet hållbara städer
Mål 11 Hållbara städer och samhällen
Indikator SE. 11. 4

Cykling är ett hållbart trafikslag som idag beräknas förhindra en mängd dödsfall och sjukdomsfall i Sverige. Nationellt finns miljömål om att andelen transporter med cykel ska öka. Längden cykelväg är en central faktor för att främja resande med cykel.

Total (statlig, kommunal och enskild) cykelväg i kommunen per invånare

Rad-id Mätområde Datum Värde (meter/invånare)

0

Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel)

2012

1,46

1

Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel)

2013

1,54

2

Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel)

2014

1,49

3

Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel)

2015

1,64

4

Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel)

2016

2,01

5

Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel)

2017

2,17

6

Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel)

2018

2,39

7

Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel)

2019

2,57

8

Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel)

2020

2,69

9

Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel)

2021

2,77

10

Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel)

2022

2,85

11

Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel)

2023

3,05

Datakälla: Trafikverket (NVDB) och SCB

Kommentar

Nuläge i Strängnäs

Jämfört med alla kommuner i Sverige har Strängnäs kommun varken lång eller kort cykelväg per invånare utan hamnar på en medelnivå. Cykelvägen ökade markant mellan åren 2017 och 2018, vilket troligtvis beror på kartläggning och att det registrerades i NVDB-databasen då. Sedan dess har cykelvägen per invånare minskat, alltså har cykelvägar inte byggts till i takt med befolkningsökningen. Medelvärdet för cykelväg per invånare i pendlingskommuner är på en något högre nivå än i Strängnäs.

Uppdaterad: 2024-12-06