Gå direkt till sidans innehåll

Cykelväg i kommunen

Symbolen för målet hållbara städer
Mål 11 Hållbara städer och samhällen
Indikator SE. 11. 4

Cykling är ett hållbart trafikslag som idag beräknas förhindra en mängd dödsfall och sjukdomsfall i Sverige. Nationellt finns miljömål om att andelen transporter med cykel ska öka. Längden cykelväg är en central faktor för att främja resande med cykel.

Total (statlig, kommunal och enskild) cykelväg i kommunen per invånare

Rad-id Mätområde Datum Värde (meter/invånare)

0

Strängnäs

2012

0,01

1

Strängnäs

2013

0,34

2

Strängnäs

2014

0,33

3

Strängnäs

2015

0,34

4

Strängnäs

2016

0,34

5

Strängnäs

2017

0,40

6

Strängnäs

2018

2,59

7

Strängnäs

2019

2,58

8

Strängnäs

2020

2,53

9

Strängnäs

2021

2,49

10

Strängnäs

2022

2,47

11

Strängnäs

2023

2,46

12

Riket

2016

2,07

13

Riket

2017

2,21

14

Riket

2018

2,24

15

Riket

2019

2,33

16

Riket

2020

2,40

17

Riket

2021

2,46

18

Riket

2022

2,50

19

Riket

2023

2,56

20

Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel)

2012

1,46

21

Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel)

2013

1,54

22

Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel)

2014

1,49

23

Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel)

2015

1,64

24

Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel)

2016

2,01

25

Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel)

2017

2,17

26

Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel)

2018

2,39

27

Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel)

2019

2,57

28

Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel)

2020

2,69

29

Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel)

2021

2,77

30

Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel)

2022

2,85

31

Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel)

2023

3,05

32

Södermanlands läns kommuner (ovägt medel)

2012

0,44

33

Södermanlands läns kommuner (ovägt medel)

2013

0,60

34

Södermanlands läns kommuner (ovägt medel)

2014

1,08

35

Södermanlands läns kommuner (ovägt medel)

2015

1,11

36

Södermanlands läns kommuner (ovägt medel)

2016

1,38

37

Södermanlands läns kommuner (ovägt medel)

2017

1,37

38

Södermanlands läns kommuner (ovägt medel)

2018

1,88

39

Södermanlands läns kommuner (ovägt medel)

2019

2,62

40

Södermanlands läns kommuner (ovägt medel)

2020

2,61

41

Södermanlands läns kommuner (ovägt medel)

2021

2,62

42

Södermanlands läns kommuner (ovägt medel)

2022

2,65

43

Södermanlands läns kommuner (ovägt medel)

2023

2,84

Datakälla: Trafikverket (NVDB) och SCB

Kommentar

Nuläge i Strängnäs

Jämfört med alla kommuner i Sverige har Strängnäs kommun varken lång eller kort cykelväg per invånare utan hamnar på en medelnivå. Cykelvägen ökade markant mellan åren 2017 och 2018, vilket troligtvis beror på kartläggning och att det registrerades i NVDB-databasen då. Sedan dess har cykelvägen per invånare minskat, alltså har cykelvägar inte byggts till i takt med befolkningsökningen. Medelvärdet för cykelväg per invånare i pendlingskommuner är på en något högre nivå än i Strängnäs.

Uppdaterad: 2024-12-06