Gå direkt till sidans innehåll

Demografisk försörjningskvot

Symbolen för målet hållbara städer
Mål 11 Hållbara städer och samhällen
Indikator SE. 11. 2

Antalet äldre ökar. Över hälften av den förväntade befolkningstillväxten väntas alltså ske i den åldersgrupp som med dagens regler uppnått pensionsåldern. Ett ökat antal äldre ställer krav på olika samhällsfunktioner och institutioner, inte minst för kommuner och regioner. Fler äldre medför exempelvis högre kostnader för samhällstjänster riktade mot äldre i form av vård och omsorg.

Att det finns fler äldre är dock knappast ett problem i sig utan en del av villkoren för framtida anpassningar. På samma sätt kräver en hög andel barn och unga i befolkningen en omfattande verksamhet i skolväsendet. Problem uppstår om antalet personer i arbetsför ålder som förenklat uttryckt borde skapa de nödvändiga inkomster som ska omfördelas till befolkningsgrupper utan inkomster, inte utvecklas i takt med övriga åldersgrupper.

Andel personer 0-19 och över 65 år av personer 20-64 år

Rad-id Mätområde Datum Värde

0

Strängnäs

1998

0,77

1

Strängnäs

1999

0,76

2

Strängnäs

2000

0,76

3

Strängnäs

2001

0,75

4

Strängnäs

2002

0,74

5

Strängnäs

2003

0,74

6

Strängnäs

2004

0,75

7

Strängnäs

2005

0,75

8

Strängnäs

2006

0,76

9

Strängnäs

2007

0,76

10

Strängnäs

2008

0,77

11

Strängnäs

2009

0,78

12

Strängnäs

2010

0,80

13

Strängnäs

2011

0,81

14

Strängnäs

2012

0,82

15

Strängnäs

2013

0,83

16

Strängnäs

2014

0,85

17

Strängnäs

2015

0,85

18

Strängnäs

2016

0,86

19

Strängnäs

2017

0,88

20

Strängnäs

2018

0,89

21

Strängnäs

2019

0,89

22

Strängnäs

2020

0,89

23

Strängnäs

2021

0,90

24

Strängnäs

2022

0,90

25

Strängnäs

2023

0,90

26

Strängnäs

2024

0,89

27

Riket

1998

0,71

28

Riket

1999

0,71

29

Riket

2000

0,70

30

Riket

2001

0,70

31

Riket

2002

0,70

32

Riket

2003

0,70

33

Riket

2004

0,70

34

Riket

2005

0,70

35

Riket

2006

0,70

36

Riket

2007

0,70

37

Riket

2008

0,71

38

Riket

2009

0,71

39

Riket

2010

0,71

40

Riket

2011

0,72

41

Riket

2012

0,72

42

Riket

2013

0,73

43

Riket

2014

0,73

44

Riket

2015

0,74

45

Riket

2016

0,75

46

Riket

2017

0,75

47

Riket

2018

0,76

48

Riket

2019

0,76

49

Riket

2020

0,77

50

Riket

2021

0,77

51

Riket

2022

0,77

52

Riket

2023

0,77

53

Riket

2024

0,77

54

Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel)

1998

0,81

55

Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel)

1999

0,80

56

Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel)

2000

0,80

57

Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel)

2001

0,79

58

Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel)

2002

0,79

59

Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel)

2003

0,79

60

Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel)

2004

0,79

61

Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel)

2005

0,79

62

Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel)

2006

0,79

63

Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel)

2007

0,79

64

Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel)

2008

0,79

65

Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel)

2009

0,80

66

Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel)

2010

0,81

67

Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel)

2011

0,81

68

Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel)

2012

0,82

69

Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel)

2013

0,83

70

Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel)

2014

0,84

71

Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel)

2015

0,85

72

Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel)

2016

0,87

73

Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel)

2017

0,88

74

Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel)

2018

0,89

75

Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel)

2019

0,90

76

Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel)

2020

0,90

77

Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel)

2021

0,91

78

Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel)

2022

0,91

79

Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel)

2023

0,92

80

Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel)

2024

0,92

81

Södermanlands läns kommuner (ovägt medel)

1998

0,76

82

Södermanlands läns kommuner (ovägt medel)

1999

0,76

83

Södermanlands läns kommuner (ovägt medel)

2000

0,76

84

Södermanlands läns kommuner (ovägt medel)

2001

0,76

85

Södermanlands läns kommuner (ovägt medel)

2002

0,76

86

Södermanlands läns kommuner (ovägt medel)

2003

0,76

87

Södermanlands läns kommuner (ovägt medel)

2004

0,77

88

Södermanlands läns kommuner (ovägt medel)

2005

0,77

89

Södermanlands läns kommuner (ovägt medel)

2006

0,77

90

Södermanlands läns kommuner (ovägt medel)

2007

0,78

91

Södermanlands läns kommuner (ovägt medel)

2008

0,79

92

Södermanlands läns kommuner (ovägt medel)

2009

0,80

93

Södermanlands läns kommuner (ovägt medel)

2010

0,81

94

Södermanlands läns kommuner (ovägt medel)

2011

0,82

95

Södermanlands läns kommuner (ovägt medel)

2012

0,83

96

Södermanlands läns kommuner (ovägt medel)

2013

0,85

97

Södermanlands läns kommuner (ovägt medel)

2014

0,86

98

Södermanlands läns kommuner (ovägt medel)

2015

0,87

99

Södermanlands läns kommuner (ovägt medel)

2016

0,88

100

Södermanlands läns kommuner (ovägt medel)

2017

0,90

101

Södermanlands läns kommuner (ovägt medel)

2018

0,92

102

Södermanlands läns kommuner (ovägt medel)

2019

0,92

103

Södermanlands läns kommuner (ovägt medel)

2020

0,93

104

Södermanlands läns kommuner (ovägt medel)

2021

0,93

105

Södermanlands läns kommuner (ovägt medel)

2022

0,94

106

Södermanlands läns kommuner (ovägt medel)

2023

0,94

107

Södermanlands läns kommuner (ovägt medel)

2024

0,94

Datakälla: SCB

Kommentar

Nuläge i Strängnäs

Den demografiska försörjningskvoten har ökat i Strängnäs sedan början av 2000-talet, alltså har utvecklingen gått åt fel håll. Den är också högre än den för riket, men på något lägre än genomsnittet för kommuner i Södermanlands län. Mellan 2023 och 2024 skedde en liten minskning efter att ha legat på samma nivå i flera år, vilket kan vara en indikation på att trenden vänder.

Om statistiken

Den demografiska försörjningskvoten beräknas som summan av antal personer 0-19 år och antal personer 65 år och äldre dividerat med antal personer 20-64 år. Önskvärt är ett lågt värde.

Uppdaterad: 2025-03-10