Gå direkt till sidans innehåll

Nytillkomna bostäder i kollektivtrafiknära läge

Symbolen för målet hållbara städer
Mål 11 Hållbara städer och samhällen
Indikator SE. 11. 3

En förutsättning för att kollektivtrafiken ska användas i så hög grad som möjligt är att den finns inom ett rimligt avstånd. När nya bostäder planeras behöver de vara i kollektivtrafiknära läge för att öka sannolikheten att de som flyttar in använder sig av den.

Andel nytillkomna bostäder (under det aktuella referensåret) i det geografiska området, som har en trafikerad hållplats inom 500 meter

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)

0

Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel)

2014

62,6766

1

Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel)

2015

66,9047

2

Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel)

2016

66,9306

3

Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel)

2017

67,8686

4

Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel)

2018

76,0306

5

Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel)

2019

67,362

6

Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel)

2020

65,5739

7

Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel)

2021

67,2961

Datakälla: SCB

Kommentar

Nuläge i Strängnäs

År 2021 var 75 procent av de nytillkomna bostäderna i Strängnäs nära kollektivtrafiken, vilket var något lägre jämfört med andra kommuner i Sverige. Det är samma andel som år 2014, även om förändringen varierat över åren.

Om statistiken

Med trafikerad hållplats avses hållplats, för samtliga trafikslag som trafikeras med minst en avgång per timme, vardagar mellan 06:00 och 20:00. Avståndet till hållplats utgår från fågelavstånd och beaktar inte väg- och gatunät. Hållplatsernas geografiska läge har samkörts med uppgifter ut lägenhetsregistret om antal lägenheter per byggnad. Nyckeltalet följer upp miljökvalitetsmålet 'God bebyggd miljö'.

Uppdaterad: 2024-03-03