En förutsättning för att kollektivtrafiken ska användas i så hög grad som möjligt är att den finns inom ett rimligt avstånd. När nya bostäder planeras behöver de vara i kollektivtrafiknära läge för att öka sannolikheten att de som flyttar in använder sig av den.
Nytillkomna bostäder i kollektivtrafiknära läge
Mål 11 Hållbara städer och samhällen
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (%) |
---|---|---|---|
0 |
Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel) |
2014 |
62,6766 |
1 |
Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel) |
2015 |
66,9047 |
2 |
Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel) |
2016 |
66,9306 |
3 |
Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel) |
2017 |
67,8686 |
4 |
Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel) |
2018 |
76,0306 |
5 |
Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel) |
2019 |
67,362 |
6 |
Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel) |
2020 |
65,5739 |
7 |
Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel) |
2021 |
67,2961 |
Kommentar
Nuläge i Strängnäs
År 2021 var 75 procent av de nytillkomna bostäderna i Strängnäs nära kollektivtrafiken, vilket var något lägre jämfört med andra kommuner i Sverige. Det är samma andel som år 2014, även om förändringen varierat över åren.
Om statistiken
Med trafikerad hållplats avses hållplats, för samtliga trafikslag som trafikeras med minst en avgång per timme, vardagar mellan 06:00 och 20:00. Avståndet till hållplats utgår från fågelavstånd och beaktar inte väg- och gatunät. Hållplatsernas geografiska läge har samkörts med uppgifter ut lägenhetsregistret om antal lägenheter per byggnad. Nyckeltalet följer upp miljökvalitetsmålet 'God bebyggd miljö'.