Gå direkt till sidans innehåll

Trångboddhet i flerbostadshus

Symbolen för målet hållbara städer
Mål 11 Hållbara städer och samhällen
Indikator SE. 11. 8

Bostadsbrist medför negativa samhällsekonomiska konsekvenser. Studier visar exempelvis att negativa hälsoeffekter samvarierar med trångboddhet enligt norm 2 och att barns skolresultat också påverkas negativt.

Andel trångbodda i flerbostadshus enligt norm 2

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)

0

Södermanlands läns kommuner (ovägt medel)

2012

14,0

1

Södermanlands läns kommuner (ovägt medel)

2013

15,7

2

Södermanlands läns kommuner (ovägt medel)

2014

16,6

3

Södermanlands läns kommuner (ovägt medel)

2015

17,6

4

Södermanlands läns kommuner (ovägt medel)

2016

18,8

5

Södermanlands läns kommuner (ovägt medel)

2017

19,6

6

Södermanlands läns kommuner (ovägt medel)

2018

19,5

7

Södermanlands läns kommuner (ovägt medel)

2019

18,9

8

Södermanlands läns kommuner (ovägt medel)

2020

17,9

9

Södermanlands läns kommuner (ovägt medel)

2021

17,6

10

Södermanlands läns kommuner (ovägt medel)

2022

17,1

Datakälla: SCB

Kommentar

Nuläge i Strängnäs

Även om trångboddheten är relativt låg i Strängnäs kommun, lägre än genomsnittet för pendlingskommuner nära en storstad och Södermanlands läns kommuner och riket som helhet. Trångboddheten var som högst år 2018 och har sedan dess minskat i kommunen, så en positiv trend har uppmätts på senare tid.

Om statistiken

Med trångboddhet enligt norm 2 menas att det bor fler än två personer per rum. Kök och vardagsrum räknas ej in och två vuxna personer som är gifta eller sammanboende bedöms inte heller vara trångbodda om de har ett gemensamt sovrum. Det betyder till exempel att ett hushåll som består av två vuxna och två barn är trångbodda i en tvårumslägenhet men inte i en trerumslägenhet enligt norm 2. Indikatorn exkluderar specialbostäder såsom studentbostäder, bostäder för äldre eller funktionshindrade.

Uppdaterad: 2024-03-03