Gå direkt till sidans innehåll

Trångboddhet i flerbostadshus

Symbolen för målet hållbara städer
Mål 11 Hållbara städer och samhällen
Indikator SE. 11. 8

Bostadsbrist medför negativa samhällsekonomiska konsekvenser. Studier visar exempelvis att negativa hälsoeffekter samvarierar med trångboddhet enligt norm 2 och att barns skolresultat också påverkas negativt.

Andel trångbodda i flerbostadshus enligt norm 2

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)

0

Strängnäs

2012

10,9

1

Strängnäs

2013

12,3

2

Strängnäs

2014

12,3

3

Strängnäs

2015

12,9

4

Strängnäs

2016

12,5

5

Strängnäs

2017

13,4

6

Strängnäs

2018

13,9

7

Strängnäs

2019

13,3

8

Strängnäs

2020

12,8

9

Strängnäs

2021

12,9

10

Strängnäs

2022

12,7

11

Riket

2012

16,3

12

Riket

2013

17,0

13

Riket

2014

17,3

14

Riket

2015

17,5

15

Riket

2016

18,1

16

Riket

2017

18,4

17

Riket

2018

18,5

18

Riket

2019

18,3

19

Riket

2020

17,4

20

Riket

2021

16,9

21

Riket

2022

16,6

22

Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel)

2012

12,9

23

Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel)

2013

13,8

24

Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel)

2014

14,6

25

Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel)

2015

15,9

26

Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel)

2016

17,1

27

Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel)

2017

18,1

28

Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel)

2018

18,4

29

Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel)

2019

18,6

30

Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel)

2020

17,6

31

Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel)

2021

17,3

32

Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel)

2022

16,6

33

Södermanlands läns kommuner (ovägt medel)

2012

14,0

34

Södermanlands läns kommuner (ovägt medel)

2013

15,7

35

Södermanlands läns kommuner (ovägt medel)

2014

16,6

36

Södermanlands läns kommuner (ovägt medel)

2015

17,6

37

Södermanlands läns kommuner (ovägt medel)

2016

18,8

38

Södermanlands läns kommuner (ovägt medel)

2017

19,6

39

Södermanlands läns kommuner (ovägt medel)

2018

19,5

40

Södermanlands läns kommuner (ovägt medel)

2019

18,9

41

Södermanlands läns kommuner (ovägt medel)

2020

17,9

42

Södermanlands läns kommuner (ovägt medel)

2021

17,6

43

Södermanlands läns kommuner (ovägt medel)

2022

17,1

Datakälla: SCB

Kommentar

Nuläge i Strängnäs

Även om trångboddheten är relativt låg i Strängnäs kommun, lägre än genomsnittet för pendlingskommuner nära en storstad och Södermanlands läns kommuner och riket som helhet. Trångboddheten var som högst år 2018 och har sedan dess minskat i kommunen, så en positiv trend har uppmätts på senare tid.

Om statistiken

Med trångboddhet enligt norm 2 menas att det bor fler än två personer per rum. Kök och vardagsrum räknas ej in och två vuxna personer som är gifta eller sammanboende bedöms inte heller vara trångbodda om de har ett gemensamt sovrum. Det betyder till exempel att ett hushåll som består av två vuxna och två barn är trångbodda i en tvårumslägenhet men inte i en trerumslägenhet enligt norm 2. Indikatorn exkluderar specialbostäder såsom studentbostäder, bostäder för äldre eller funktionshindrade.

Uppdaterad: 2024-03-03