Syftet med denna indikator är att visa på kommunens arbete med miljöhänsyn. Regeringen har exempelvis som mål att 60 procent av den offentliga livsmedelskonsumtionen ska vara ekologiska produkter år 2030. Med ekologiska livsmedel avses någon av märkningarna KRAV, Demeter, EU-ekologiskt och MSC.
Ekologiska livsmedel
Mål 12 Hållbar konsumtion och produktion
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (%) |
---|---|---|---|
0 |
Strängnäs |
2008 |
0 |
1 |
Strängnäs |
2013 |
18 |
2 |
Strängnäs |
2015 |
31 |
3 |
Strängnäs |
2016 |
34 |
4 |
Strängnäs |
2017 |
37 |
5 |
Strängnäs |
2018 |
45 |
6 |
Strängnäs |
2019 |
48 |
7 |
Strängnäs |
2020 |
48 |
8 |
Strängnäs |
2021 |
49 |
9 |
Strängnäs |
2022 |
46 |
10 |
Alla kommuner (ovägt medel) |
2008 |
6 |
11 |
Alla kommuner (ovägt medel) |
2013 |
18 |
12 |
Alla kommuner (ovägt medel) |
2015 |
25 |
13 |
Alla kommuner (ovägt medel) |
2016 |
27 |
14 |
Alla kommuner (ovägt medel) |
2017 |
29 |
15 |
Alla kommuner (ovägt medel) |
2018 |
30 |
16 |
Alla kommuner (ovägt medel) |
2019 |
30 |
17 |
Alla kommuner (ovägt medel) |
2020 |
29 |
18 |
Alla kommuner (ovägt medel) |
2021 |
29 |
19 |
Alla kommuner (ovägt medel) |
2022 |
29 |
20 |
Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel) |
2008 |
5 |
21 |
Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel) |
2013 |
18 |
22 |
Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel) |
2015 |
24 |
23 |
Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel) |
2016 |
27 |
24 |
Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel) |
2017 |
29 |
25 |
Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel) |
2018 |
30 |
26 |
Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel) |
2019 |
29 |
27 |
Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel) |
2020 |
29 |
28 |
Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel) |
2021 |
29 |
29 |
Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel) |
2022 |
29 |
30 |
Södermanlands läns kommuner (ovägt medel) |
2008 |
5 |
31 |
Södermanlands läns kommuner (ovägt medel) |
2013 |
21 |
32 |
Södermanlands läns kommuner (ovägt medel) |
2015 |
34 |
33 |
Södermanlands läns kommuner (ovägt medel) |
2016 |
40 |
34 |
Södermanlands läns kommuner (ovägt medel) |
2017 |
42 |
35 |
Södermanlands läns kommuner (ovägt medel) |
2018 |
41 |
36 |
Södermanlands läns kommuner (ovägt medel) |
2019 |
43 |
37 |
Södermanlands läns kommuner (ovägt medel) |
2020 |
42 |
38 |
Södermanlands läns kommuner (ovägt medel) |
2021 |
41 |
39 |
Södermanlands läns kommuner (ovägt medel) |
2022 |
39 |
Kommentar
Nuläge i Strängnäs
I Strängnäs finns en ökande trend i andelen ekologiska livsmedel som köps in av kommunen. Strängnäs hamnade också på relativt höga poäng jämfört med genomsnittet för alla Sveriges kommuner och andra kommuner i länet, och ligger i linje med målet i den nationella livsmedelsstrategin om att 60 % av alla livsmedel som köps in till kommunens verksamhet ska vara ekologiska.
Om statistiken
Statistiken kommer från Ekomatsligan, som är en ranking av landets kommuner och regioner avseende deras ekologiska inköp. Ekomatcentrum samlar varje år in statistik från offentlig sektor för att se hur utbudet av hållbar mat i allmänhet och ekologisk mat i synnerhet utvecklas. Statistiken dokumenteras och offentliggörs i en årlig rapport.