Med fossiloberoende menas bilar som har möjlighet att köra på ett bränsle från förnybara källor men som inte nödvändigtvis gör det hela tiden.
Fossiloberoende fordon i kommunorganisationen
Mål 13 Bekämpa klimatförändringarna
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (%) |
---|---|---|---|
0 |
Strängnäs |
2020 |
39,5 |
1 |
Strängnäs |
2021 |
48,8 |
2 |
Strängnäs |
2022 |
60,8 |
3 |
Riket |
2020 |
51,3 |
4 |
Riket |
2021 |
56,5 |
5 |
Riket |
2022 |
60,8 |
6 |
Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel) |
2020 |
34,3 |
7 |
Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel) |
2021 |
40,9 |
8 |
Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel) |
2022 |
45,3 |
9 |
Södermanlands läns kommuner (ovägt medel) |
2020 |
58,6 |
10 |
Södermanlands läns kommuner (ovägt medel) |
2021 |
67,8 |
11 |
Södermanlands läns kommuner (ovägt medel) |
2022 |
71,7 |
Kommentar
Nuläge i Strängnäs
60,8 procent av de mindre fordonen i Strängnäs kommunorganisationen är fossiloberoende. Det är en bit kvar till målet i Klimat- och energiplanen om att 100 % av personbilar samt lätta lastbilar i kommunorganisationen ska vara fossiloberoende.
Om statistiken
Bilar av typerna gas (CNG, biogas, naturgas, metangas), el, E85, laddhybrid (förutsatt att de kan laddas med sladd), vätgas samt bilar godkända av tillverkaren att köras på HVO100 (syntetisk diesel med förnybart ursprung) är inkluderade.