Gå direkt till sidans innehåll

Körsträcka

Symbolen för bekämpa klimatförändringarna
Mål 13 Bekämpa klimatförändringarna
Indikator SE. 13. 5

Hur många mil invånarna i den egna kommunen eller regionen reser med bil varierar över landet. Faktorer som påverkar körsträckan är hur väl utbyggd kollektivtrafiken är, hur pendlingsmönster ser ut men även av resvanor mm. För att nå klimatlagens mål har Trafikverket tagit fram ett klimatscenario som säger att vi måste minska biltrafiken i kilometer med 10-20 procent per capita.

Genomsnittlig körsträcka med personbilar registrerade i Strängnäs per invånare

Rad-id Mätområde Datum Värde (mil/inv)

0

Strängnäs

1999

704

1

Strängnäs

2000

732

2

Strängnäs

2005

768

3

Strängnäs

2008

778

4

Strängnäs

2009

771

5

Strängnäs

2010

772

6

Strängnäs

2011

780

7

Strängnäs

2012

761

8

Strängnäs

2013

768

9

Strängnäs

2014

763

10

Strängnäs

2015

772

11

Strängnäs

2016

791

12

Strängnäs

2017

804

13

Strängnäs

2018

809

14

Strängnäs

2019

792

15

Strängnäs

2020

736

16

Strängnäs

2021

734

17

Strängnäs

2022

742

18

Strängnäs

2023

714

19

Strängnäs

2024

730

20

Riket

1999

640

21

Riket

2000

659

22

Riket

2005

681

23

Riket

2008

688

24

Riket

2009

672

25

Riket

2010

667

26

Riket

2011

667

27

Riket

2012

658

28

Riket

2013

652

29

Riket

2014

655

30

Riket

2015

663

31

Riket

2016

673

32

Riket

2017

673

33

Riket

2018

670

34

Riket

2019

651

35

Riket

2020

605

36

Riket

2021

611

37

Riket

2022

617

38

Riket

2023

616

39

Riket

2024

625

40

Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel)

1999

729

41

Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel)

2000

746

42

Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel)

2005

780

43

Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel)

2008

794

44

Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel)

2009

782

45

Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel)

2010

783

46

Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel)

2011

785

47

Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel)

2012

780

48

Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel)

2013

776

49

Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel)

2014

781

50

Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel)

2015

791

51

Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel)

2016

801

52

Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel)

2017

800

53

Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel)

2018

788

54

Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel)

2019

772

55

Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel)

2020

722

56

Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel)

2021

727

57

Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel)

2022

730

58

Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel)

2023

732

59

Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel)

2024

744

60

Södermanlands läns kommuner (ovägt medel)

1999

672

61

Södermanlands läns kommuner (ovägt medel)

2000

695

62

Södermanlands läns kommuner (ovägt medel)

2005

718

63

Södermanlands läns kommuner (ovägt medel)

2008

724

64

Södermanlands läns kommuner (ovägt medel)

2009

712

65

Södermanlands läns kommuner (ovägt medel)

2010

711

66

Södermanlands läns kommuner (ovägt medel)

2011

715

67

Södermanlands läns kommuner (ovägt medel)

2012

707

68

Södermanlands läns kommuner (ovägt medel)

2013

700

69

Södermanlands läns kommuner (ovägt medel)

2014

704

70

Södermanlands läns kommuner (ovägt medel)

2015

713

71

Södermanlands läns kommuner (ovägt medel)

2016

718

72

Södermanlands läns kommuner (ovägt medel)

2017

718

73

Södermanlands läns kommuner (ovägt medel)

2018

702

74

Södermanlands läns kommuner (ovägt medel)

2019

682

75

Södermanlands läns kommuner (ovägt medel)

2020

630

76

Södermanlands läns kommuner (ovägt medel)

2021

639

77

Södermanlands läns kommuner (ovägt medel)

2022

644

78

Södermanlands läns kommuner (ovägt medel)

2023

642

79

Södermanlands läns kommuner (ovägt medel)

2024

658

Datakälla: Trafa

Kommentar

Nuläge i Strängnäs

Körsträckan per invånare i Strängnäs har varierat över åren och minskade under pandemin 2020–2021 med 8 procent och har sedan stannat kvar på denna nivå. Den totala körsträckan för alla personbilar var cirka 29 miljoner mil 2024. För att nå kommunens mål behöver körsträckan minska till 25 miljoner mil per år 2030, motsvarande cirka 14 % lägre än 2024.

Om statistiken

Indikatorn visar total körsträcka med personbilar registrerade i kommunen per invånare. Avser körsträcka för bilar registrerade i kommunen och säger ingenting om i vilka geografiska områden dessa bilar har kört. Avser bilar registrerade på såväl juridiska som fysiska personer (Observera att bilar skrivna på juridiska personer, så som företag, kan påverka statistiken för kommuner där många företag och huvudkontor är lokaliserade).

Uppdaterad: 2025-12-08