I Sverige har vi ett driftsäkert elsystem men tekniska fel, extremt väder, olyckor och sabotage kan fortfarande orsaka elavbrott. Långa elavbrott kan leda till problem med vattenförsörjning, kommunikation och mycket annat som idag är beroende av el.
Elavbrott
Mål 7 Hållbar energi för alla
Elavbrott, genomsnittlig avbrottstid per kund (SAIDI)
Datakälla: Energimarknadsinspektionen
Trend:
Utvecklingen går åt fel håll sedan 2016
Senaste värdet:
120 minuter/kund (2022)
Utgångsvärde:
73 minuter/kund (2016)
Kommentar
Nuläge i Strängnäs
I Strängnäs var genomsnittlig avbrottstid 120 minuter per kund år 2022, vilket är högre än genomsnittet i Sverige, men på samma nivå som andra kommuner i länet och andra kommuner i samma kommungrupp. Snittiden har ökat sedan föregående år.
Om statistiken
Att ha tillgång till pålitlig och modern energi är viktigt, varför denna indikator mäter total avbrottstid för långa avbrott under året per kund, där långa elavbrott avser avbrott som är längre än 3 minuter. SAIDI inkluderar aviserade och oaviserade avbrott i regionnät och lokalnät. Kunder avser mätpunkter där ansvar övergår från nätföretag till kunden.