Unga invånare som varken arbetar eller studerar ses som ett särskilt problem och fångas med måttet som ofta benämns ”UVAS”. Ungdomar som varken arbetar eller studerar ska väsentligt minska till 2030 enligt de globala målen.
Unga arbetslösa
Mål 8 Anständiga arbetsvillkor och ekonomisk tillväxt
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (%) |
---|---|---|---|
0 |
Strängnäs |
2008 |
7,1 |
1 |
Strängnäs |
2009 |
7,6 |
2 |
Strängnäs |
2010 |
8,1 |
3 |
Strängnäs |
2011 |
7,0 |
4 |
Strängnäs |
2012 |
7,2 |
5 |
Strängnäs |
2013 |
7,0 |
6 |
Strängnäs |
2014 |
7,9 |
7 |
Strängnäs |
2015 |
7,8 |
8 |
Strängnäs |
2016 |
7,8 |
9 |
Strängnäs |
2017 |
7,3 |
10 |
Strängnäs |
2018 |
7,3 |
11 |
Strängnäs |
2019 |
8,2 |
12 |
Strängnäs |
2020 |
7,5 |
13 |
Strängnäs |
2021 |
6,9 |
14 |
Strängnäs |
2022 |
6,0 |
15 |
Riket |
2008 |
7,3 |
16 |
Riket |
2009 |
8,8 |
17 |
Riket |
2010 |
7,6 |
18 |
Riket |
2011 |
7,1 |
19 |
Riket |
2012 |
7,5 |
20 |
Riket |
2013 |
7,5 |
21 |
Riket |
2014 |
7,5 |
22 |
Riket |
2015 |
7,6 |
23 |
Riket |
2016 |
7,6 |
24 |
Riket |
2017 |
6,8 |
25 |
Riket |
2018 |
6,5 |
26 |
Riket |
2019 |
6,2 |
27 |
Riket |
2020 |
6,2 |
28 |
Riket |
2021 |
5,7 |
29 |
Riket |
2022 |
5,5 |
30 |
Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel) |
2008 |
7,7 |
31 |
Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel) |
2009 |
9,4 |
32 |
Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel) |
2010 |
8,2 |
33 |
Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel) |
2011 |
7,7 |
34 |
Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel) |
2012 |
8,3 |
35 |
Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel) |
2013 |
8,5 |
36 |
Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel) |
2014 |
8,5 |
37 |
Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel) |
2015 |
8,7 |
38 |
Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel) |
2016 |
8,5 |
39 |
Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel) |
2017 |
7,5 |
40 |
Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel) |
2018 |
7,2 |
41 |
Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel) |
2019 |
6,8 |
42 |
Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel) |
2020 |
7,1 |
43 |
Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel) |
2021 |
6,6 |
44 |
Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel) |
2022 |
6,2 |
45 |
Södermanlands läns kommuner (ovägt medel) |
2008 |
7,8 |
46 |
Södermanlands läns kommuner (ovägt medel) |
2009 |
9,8 |
47 |
Södermanlands läns kommuner (ovägt medel) |
2010 |
8,2 |
48 |
Södermanlands läns kommuner (ovägt medel) |
2011 |
8,0 |
49 |
Södermanlands läns kommuner (ovägt medel) |
2012 |
9,1 |
50 |
Södermanlands läns kommuner (ovägt medel) |
2013 |
8,8 |
51 |
Södermanlands läns kommuner (ovägt medel) |
2014 |
9,1 |
52 |
Södermanlands läns kommuner (ovägt medel) |
2015 |
8,8 |
53 |
Södermanlands läns kommuner (ovägt medel) |
2016 |
9,2 |
54 |
Södermanlands läns kommuner (ovägt medel) |
2017 |
8,2 |
55 |
Södermanlands läns kommuner (ovägt medel) |
2018 |
7,8 |
56 |
Södermanlands läns kommuner (ovägt medel) |
2019 |
7,9 |
57 |
Södermanlands läns kommuner (ovägt medel) |
2020 |
7,6 |
58 |
Södermanlands läns kommuner (ovägt medel) |
2021 |
7,1 |
59 |
Södermanlands läns kommuner (ovägt medel) |
2022 |
6,7 |
Kommentar
Nuläge i Strängnäs
Andelen unga som är arbetslösa i Strängnäs har varierat en del över åren, men har ändå minskat sedan man startade mätningarna år 2008. Jämfört med nationella siffror har Strängnäs en något högre andel unga som inte arbetar eller studerar.
Om statistiken
Denna indikator visar hur stor andel av unga som inte haft inkomster som överskridit ett basbelopp, inte haft studiemedel, varit utbildningsregistrerad eller studerat vid SFI mer än 60 timmar. Kommuner har ett stort inflytande över utfallet genom ansvaret för grund- och gymnasieutbildningen samt det kommunala aktivitetsansvaret till och med nitton års ålder.