Gå direkt till sidans innehåll

Unga arbetslösa

Symbolen för målet anständiga arbetsvillkor
Mål 8 Anständiga arbetsvillkor och ekonomisk tillväxt
Indikator SE. 8. 4

Unga invånare som varken arbetar eller studerar ses som ett särskilt problem och fångas med måttet som ofta benämns ”UVAS”. Ungdomar som varken arbetar eller studerar ska väsentligt minska till 2030 enligt de globala målen.

Andel invånare 16-24 år som varken arbetar eller studerar

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)

0

Strängnäs

2008

7,1

1

Strängnäs

2009

7,6

2

Strängnäs

2010

8,1

3

Strängnäs

2011

7,0

4

Strängnäs

2012

7,2

5

Strängnäs

2013

7,0

6

Strängnäs

2014

7,9

7

Strängnäs

2015

7,8

8

Strängnäs

2016

7,8

9

Strängnäs

2017

7,3

10

Strängnäs

2018

7,3

11

Strängnäs

2019

8,2

12

Strängnäs

2020

7,5

13

Strängnäs

2021

6,9

14

Strängnäs

2022

6,0

15

Riket

2008

7,3

16

Riket

2009

8,8

17

Riket

2010

7,6

18

Riket

2011

7,1

19

Riket

2012

7,5

20

Riket

2013

7,5

21

Riket

2014

7,5

22

Riket

2015

7,6

23

Riket

2016

7,6

24

Riket

2017

6,8

25

Riket

2018

6,5

26

Riket

2019

6,2

27

Riket

2020

6,2

28

Riket

2021

5,7

29

Riket

2022

5,5

30

Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel)

2008

7,7

31

Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel)

2009

9,4

32

Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel)

2010

8,2

33

Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel)

2011

7,7

34

Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel)

2012

8,3

35

Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel)

2013

8,5

36

Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel)

2014

8,5

37

Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel)

2015

8,7

38

Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel)

2016

8,5

39

Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel)

2017

7,5

40

Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel)

2018

7,2

41

Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel)

2019

6,8

42

Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel)

2020

7,1

43

Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel)

2021

6,6

44

Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel)

2022

6,2

45

Södermanlands läns kommuner (ovägt medel)

2008

7,8

46

Södermanlands läns kommuner (ovägt medel)

2009

9,8

47

Södermanlands läns kommuner (ovägt medel)

2010

8,2

48

Södermanlands läns kommuner (ovägt medel)

2011

8,0

49

Södermanlands läns kommuner (ovägt medel)

2012

9,1

50

Södermanlands läns kommuner (ovägt medel)

2013

8,8

51

Södermanlands läns kommuner (ovägt medel)

2014

9,1

52

Södermanlands läns kommuner (ovägt medel)

2015

8,8

53

Södermanlands läns kommuner (ovägt medel)

2016

9,2

54

Södermanlands läns kommuner (ovägt medel)

2017

8,2

55

Södermanlands läns kommuner (ovägt medel)

2018

7,8

56

Södermanlands läns kommuner (ovägt medel)

2019

7,9

57

Södermanlands läns kommuner (ovägt medel)

2020

7,6

58

Södermanlands läns kommuner (ovägt medel)

2021

7,1

59

Södermanlands läns kommuner (ovägt medel)

2022

6,7

Datakälla: SCB:s registerbaserade arbetsmarknadsstatistik (RAMS)

Kommentar

Nuläge i Strängnäs

Andelen unga som är arbetslösa i Strängnäs har varierat en del över åren, men har ändå minskat sedan man startade mätningarna år 2008. Jämfört med nationella siffror har Strängnäs en något högre andel unga som inte arbetar eller studerar.

Om statistiken

Denna indikator visar hur stor andel av unga som inte haft inkomster som överskridit ett basbelopp, inte haft studiemedel, varit utbildningsregistrerad eller studerat vid SFI mer än 60 timmar. Kommuner har ett stort inflytande över utfallet genom ansvaret för grund- och gymnasieutbildningen samt det kommunala aktivitetsansvaret till och med nitton års ålder.

Uppdaterad: 2024-12-05