En förutsättning för att kollektivtrafiken ska användas i så hög grad som möjligt är att den finns inom ett rimligt avstånd. I den globala indikatorn har 500 meter förslagits som tröskel för vad som räknas som ”Convention access” och därför har detta avstånd valts.
Befolkning i kollektivtrafiknära läge
Mål 9 Hållbar industri, innovationer och infrastruktur
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (%) |
---|---|---|---|
0 |
Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel) |
2014 |
57,8 |
1 |
Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel) |
2015 |
58,5 |
2 |
Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel) |
2016 |
57,9 |
3 |
Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel) |
2017 |
58,1 |
4 |
Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel) |
2018 |
59,8 |
5 |
Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel) |
2019 |
60,0 |
6 |
Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel) |
2020 |
59,6 |
7 |
Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel) |
2021 |
59,0 |
Kommentar
Nuläge i Strängnäs
Andelen som bor nära kollektivtrafikstationer har ökat något från 2014 och ligger nu på 74,3 procent. Det är en högre andel än genomsnittet för pendlingskommuner nära större städer.
Om statistiken
Indikatorn visar andel befolkning i kommunen som har en trafikerad hållplats inom 500 meter från sin folkbokföringsadress. Med trafikerad hållplats avses hållplats för samtliga trafikslag som trafikeras med minst en avgång per timme, vardagar mellan 06:00 och 20:00. Avståndet till hållplats utgår från fågelavstånd och beaktar inte väg- och gatunät.