Gå direkt till sidans innehåll

Långtidsarbetslöshet

Indikator SE. 22. 15

Arbetslöshet under kortare perioder är för de flesta inget större problem, men långvarig arbetslöshet leder ofta till svåra ekonomiska och sociala problem. Kommuner har en viss rådighet över långtidsarbetslösheten, genom sitt ansvar för försörjningsstöd och sin möjlighet att bedriva arbetsmarknadsverksamhet.

Andel långtidsarbetslösa 25-64 år

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)

0

Strängnäs

2010

3,5

1

Strängnäs

2011

3,6

2

Strängnäs

2012

3,6

3

Strängnäs

2013

3,4

4

Strängnäs

2014

3,4

5

Strängnäs

2015

3,1

6

Strängnäs

2016

3,4

7

Strängnäs

2017

3,4

8

Strängnäs

2018

3,3

9

Strängnäs

2019

3,4

10

Strängnäs

2020

3,9

11

Strängnäs

2021

4,1

12

Strängnäs

2022

3,6

13

Strängnäs

2023

3,1

14

Riket

2010

3,8

15

Riket

2011

3,6

16

Riket

2012

3,6

17

Riket

2013

3,8

18

Riket

2014

3,7

19

Riket

2015

3,7

20

Riket

2016

3,8

21

Riket

2017

3,9

22

Riket

2018

3,7

23

Riket

2019

3,7

24

Riket

2020

4,3

25

Riket

2021

4,6

26

Riket

2022

3,8

27

Riket

2023

3,4

28

Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel)

2010

3,5

29

Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel)

2011

3,3

30

Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel)

2012

3,4

31

Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel)

2013

3,5

32

Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel)

2014

3,4

33

Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel)

2015

3,3

34

Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel)

2016

3,5

35

Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel)

2017

3,6

36

Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel)

2018

3,4

37

Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel)

2019

3,4

38

Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel)

2020

3,9

39

Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel)

2021

4,0

40

Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel)

2022

3,3

41

Pendlingskommun nära större stad (ovägt medel)

2023

2,9

42

Södermanlands läns kommuner (ovägt medel)

2010

4,4

43

Södermanlands läns kommuner (ovägt medel)

2011

4,3

44

Södermanlands läns kommuner (ovägt medel)

2012

4,4

45

Södermanlands läns kommuner (ovägt medel)

2013

4,7

46

Södermanlands läns kommuner (ovägt medel)

2014

4,5

47

Södermanlands läns kommuner (ovägt medel)

2015

4,8

48

Södermanlands läns kommuner (ovägt medel)

2016

5,2

49

Södermanlands läns kommuner (ovägt medel)

2017

5,5

50

Södermanlands läns kommuner (ovägt medel)

2018

5,1

51

Södermanlands läns kommuner (ovägt medel)

2019

4,5

52

Södermanlands läns kommuner (ovägt medel)

2020

5,2

53

Södermanlands läns kommuner (ovägt medel)

2021

5,5

54

Södermanlands läns kommuner (ovägt medel)

2022

4,8

55

Södermanlands läns kommuner (ovägt medel)

2023

4,3

Datakälla: Arbetsförmedlingen

Kommentar

Nuläge i Strängnäs

Strängnäs har låg nivå av långtidsarbetslöshet jämfört med resterande Södermanlands läns kommuner. Åren efter pandemin såg vi en ökning som sedan avtog något igen år 2022, och låg då på 3,6 %. År 2023 var andelen långtidsarbetslösa ännu lägre, 3,1 %. Även på nationell nivå ökade långtidsarbetslösheten bland de arbetslösa under coronapandemin.

Om statistiken

Med långtidsarbetslös menas i indikatorn att ha varit öppet arbetslös eller i program med aktivitetsstöd i minst sex månader under året. Här divideras antal invånare 25-64 år som varit öppet arbetslösa med antal invånare 25-64.

Uppdaterad: 2024-12-05